onsdag 16 september 2009

Galaxy - fotografering i mörker

I måndags åkte mina arbetskamrater iväg på en resa med Du kan sjunga gospel. Jag passade på att gå ner till badholmen och testa lite olika inställningar när jag fotograferade i mörker. Galaxy passerar oss här ute på Gåshaga strax efter åtta på kvällen och redan då är det mörkt ute.

Restaurang Gåshaga.

Solnedgång över Gåshaga.


Galaxy kommer runt hörnet och det blir en ganska häftig effekt när omgivningen är skarp men båtens rörelse gör att den inte riktigt fastnar på bild.


Detta är den skarpaste bilden som jag fick på båten och den är inte bra alls. Nattfotografering behöver jag lära mig mer om, eller kanske är det så enkelt att kameran inte klarar av en bättre bild i mörker.


Ja, istället för att sträva efter en bra bild så kan man ju använda båtens rörelse för att skapa effekter.

1 kommentar:

Synnøve. sa...

Hej på dig.
Härliga bilder från Gåshaga.
Det där med nattfotografering är inte lätt.
Det är något jag måste försöka lära mig med. Tänkte se om man kan få några häftiga bilder från Madeira på kvällstid.

Det där med vinprovning låter spännande. Det är något jag gärna skulle prova med. Man får lära sig lite om olika viner då kan jag tro.
Just nu är vi mest intresserade av Portugisiska viner. Men det var inte lätt att fina några på systemet eller vinmonopolet här.
Får ta en tur till tror jag.

Klocka är 20:15 här och det är kolsvart ute. Det blir så kompakt svart, men då får man tända ljus och mysa istället. Går bra det med.

Nu ska jag sätta mig framför tvn och se en engelsk krim. Maken sover. Han ska jobba inatt.
Kramen Synne.