fredag 17 juli 2009

Kryssningsfartyg

Idag tog jag med mig min bok och kameran och gick ner till badholmen för att läsa lite, men det blev inte så mycket läsning! Det var en himla trafik på vattnet och så lyckades jag fotografera en söt liten nallebjörn som sprang förbi bland stenarna (mer om det i morgondagens inlägg). Under de tre timmar som jag satt ute så hann jag ta över 500 bilder; det är bilder på båtar, måsar, fartyg och vågor. Eftersom det blev så många bilder så får jag visa dem i fler inlägg. Här är i alla fall först några bilder på de tre kryssningsfartyg som hann passera.

Först kom Seven seas voyager; som just lämnat och passerar på väg mot . Det måste vara helt underbart att titta på solnedgången från en akterhytt!




Nästa fartyg som passerade var ett av de största som jag har sett på länge. Faktum är att fartyget är så stort att det inte kan åka den "vanliga vägen" genom Stockholms skärgård på sin väg mot Helsingfors. En semester på Emerald Princess vore inte helt fel! Men med tanke på att fartyget kostade 4 miljarder svenska kronor att bygga och att 1200 personer arbetar varje vecka på fartyget så är det ingen billig resa.



Det sista kryssningsfartyget som passerade var Costa Atlantica och som är på väg mot Köpenhamn. Trots att Viking Lines Amorella ligger närmast kameran i bild så syns den enorma skillnaden mellan fartygen.

Inga kommentarer: